Loading...
Wednesday, February 12, 2014

Sleeq & Friends tidak tiru Hotel Mania - Khalid

KEBANJIRAN bakat dari negara seberang bukanlah sesuatu yang asing dalam industri hiburan tanah air. Kemasukan penyanyi dan pelakon dari negara-negara seperti Singapura, Indonesia dan Brunei dilihat mampu memberikan saingan yang sihat terutamanya dalam kalangan artis-artis tempatan.
Bagaimanapun, tindakan produksi-produksi tempatan memberikan peluang yang lebih kepada artis-artis tersebut dilihat seperti menganaktirikan bakat-bakat yang ada dalam negara sendiri.
Namun bagi pengarah muda, Khalid Nadzri, 28, tindakannya memberikan peluang kepada kumpulan hip hop dari Singapura, Sleeq bagi membintangi siri muzikal Sleeq & Friends yang bersiaran pada pukul 9 malam bermula 24 Januari lalu di saluran TVi (Astro 180), bukanlah satu masalah yang besar.
Ketika ditemui pada majlis pelancaran drama muzikal tersebut di Kuala Lumpur baru-baru ini, Ahmad Khalid berkata, tidak salah baginya untuk mengenengahkan kumpulan tersebut sebagai watak utama mokumentari arahannya itu.
Ini kerana, irama hip hop dilihat kembali diterima oleh para peminat Malaysia dan Sleeq yang dianggotai oleh Muhammad Alif Abdullah (Alyph) dan Ahmad Syarifullah Ahmad Soribah (Syarif) juga ada pengikut yang tersendiri. Ikuti temu bual selanjutnya.

KHALID NAZRI mempunyai alasan tersendiri kenapa dia memilih Sleeq untuk projek mokumentari muzikal, Sleeq & Friends.



Kosmo!: Boleh ceritakan dengan lebih lanjut mengenai muzikal Sleeq & Friends?
AHMAD KHALID: Siri muzikal ini dipanggil mokumentari kerana jalan cerita yang disampaikan adalah berdasarkan cerita sebenar. Hampir 90 peratus cerita diambil daripada pengalaman Alyph dan Syarif. Siri muzikal 13 episod ini berkisar tentang pengalaman hidup mereka berdua ketika mula-mula berjinak dalam irama hip hop Melayu di Singapura. Lebih istimewa, ia turut diserikan dengan lagu-lagu dendangan Sleeq.
Kenapa memilih untuk mengenengahkan bakat baharu dari Singapura? Apakah bakat di Malaysia tidak cukup baik jika mahu dibandingkan dengan Sleeq?
Bagi saya, tiada isu yang melibatkan pemilihan bakat dalam drama bersiri ini kerana setiap penyanyi mempunyai kelebihan masing-masing. Mereka bermula dari bawah dan mempunyai kisah yang menarik untuk diceritakan sewaktu sebelum bergelar selebriti. Lagipun, irama hip hop berbahasa Melayu sudah kembali diterima peminat muzik tanah air dan mereka mempunyai peminat dan pengikut yang tersendiri.
Anda menyatakan bahawa Sleeq & Friends turut menampilkan lagu-lagu nyanyian Sleeq. Tidak takut jika dibandingkan dengan drama muzikal Hotel Mania yang pernah popular beberapa tahun dahulu?
Sleeq & Friends mengangkat kisah sebenar kumpulan tersebut sebelum mereka bergelar penyanyi dan lagu-lagu yang diselitkan bukanlah lagu-lagu penyanyi lain yang dirakam semula. Lagipun, drama muzikal Hotel Mania yang pernah dihasilkan merupakan fiksyen semata-mata dan berkisar tentang hotel tersebut. Sleeq & Friends dan Hotel Mania merupakan dua garapan yang berbeza.

ALYPH



Apakah cabaran yang dilalui sewaktu proses penggambaran drama bersiri ini?
Penggambaran Sleeq & Friends dilakukan di Malaysia dan Singapura pada bulan Ramadan tahun lalu. Cabaran paling besar sudah semestinya terpaksa berpanas di lokasi dan pada masa yang sama menjalani ibadah puasa. Dalam pada itu, saya terpaksa memberikan tunjuk ajar yang betul kepada mereka terutamanya ketika babak yang memerlukan gerakan tarian.
Apakah kelainan yang ditonjolkan dalam siri ini?

Seperti yang saya kongsikan tadi, ia merupakan sebuah dokumentari yang mengambil latar kisah hidup Alyph dan Syarif selaku anggota Sleeq. Watak Aaron Aziz dan isterinya turut ditampilkan dalam siri ini. Karakter mereka dimainkan oleh pelakon Kazim dan Aida Jebat.
Harapan anda pada siri ini?
Ini merupakan drama muzikal pertama arahan saya. Justeru, banyak yang perlu diperbaiki dalam pengarahan saya pada masa akan datang. Saya perlu memberikan fokus yang lebih dari segi pengurusan masa supaya babak-babak yang diketengahkan dapat berjalan dengan sempurna.


Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0213&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_02.htm#ixzz2t9U3q3SM 
Hakcipta terpelihara 

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP