Loading...
Saturday, June 28, 2014

Mantai Sebelum Ramadhan


Menulis Untuk Memberi

Mantai Sebelum Ramadhan


Assalamualaikum ...

Dengan lafaz Bismillah ...
Pernahkah anda mendengar ' memantai ' ? Mungkin asing bagi anda malah ada yang belum pernah mendengarnya . Untuk pengetahuan anda , memantai adalah adat masyarakat Negeri Sembilan . Bagi masyarakat Negeri Sembilan , memantai sebelum Ramadhan ini adalah adat yang perlu diteruskan zaman berzaman . 


Mantai Sebelum Ramadhan


Apakah Memantai ?

Memantai bermaksud membantai adalah merupakan dialek masyarakat Minang . Memantai adalah satu upacara makan - makan yang lazimnya dilakukan pada hari terakhir pada bulan Syaaban , hari terakhir Ramadhan dan pada Hari Raya Aidil Adha oleh orang Minang di Negeri Sembilan . Memantai ini selalunya dilakukan oleh penduduk daerah Seremban , Rembau , Jelebu , Jempol dan Tampin .

Aktiviti Memantai

Pada hari tersebut , mereka akan melakukan penyembelihan selalunya ke atas kerbau ataupun lembu untuk tujuan mengadakan jamuan . Selain itu para penduduk atau keluarga juga akan bergotong royong melapah daging , membakar lemang , memasak rendang .

Sejarah Memantai

Memantai ini dikatakan bermula disebabkan kegemaran orang Negeri Sembilan memakan daging Lembu dan Kerbau . Daging lembu dan kerbau ini pula akan dimasak rendang supaya tahan lama sehingga sebulan untuk dijadikan juadah di bulan Ramadhan . Pada zaman itu tidak ada peti sejuk . Jadi , memasak rendang daging kerbau dan lembu adalah paling sesuai untuk mengelakkan pembaziran .


* NOTA :

Adat yang elok , dilupa jangan .










0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP