Loading...
Saturday, June 28, 2014

Ramadhan Tiba Bersama Hikmah


Menulis Untuk Memberi

Ramadhan Tiba Bersama Hikmah


Assalamualaikum ...

Dengan lafaz Bismillah ...
Ramadhan datang lagi bersama hikmah, menuntut umat Islam di seluruh pelusuk dunia agar mengerjakan puasa . Walau terpaksa mengharungi keletihan , kelaparan dan dan kehausan , perlu ada niat tulus ikhlas  melakukannya semata - mata untuk mengabdikan diri kepada Allah S.W.T

Dengan diwajibkan berpuasa , semua golongan Islam , kaya dan miskin , berada dan tidak berada , terpaksa menempuhi ujian yang sama . Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih mengasihi sesama umat Islam .


Ramadhan Tiba Bersama Hikmah

Kelebihan Berpuasa 
Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah , justeru itu akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan .

Dari segi kesihatan , perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan , sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia  dapat diatasi .

Puasa itu disifatkan oleh Rasulullah S.A.W. sebagai separuh daripada kesabaran .

Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah , selamat dari api neraka dan menghapuskan dosa - dosa kecil .


Ramadhan Tiba Bersama Hikmah


Keistimewaan Ramadhan
Kedatangan Ramadhan ada keistimewaannya kerana dianjurkan ibadah solat Tarawih , di samping itu diwajibkan juga zakat fitrah ( badan ) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu insan Muslim yang lain , khususnya mereka yang daif .

Diriwayatkan sebuah hadis daripada Nabi S.A.W yang beraksudnya : 
" Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan , mengharap balasan daripada Allah diampunkan dosa - dosanya yang lalu . "

Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu - pintu syurga , ditutup pintu - pintu neraka dan dirantaikan syaitan .

Malam nuzul Al- Quran ( 17 Ramadhan ) merupakan saat penting al - Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga ke akhir zaman . 

Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan ( 83 tahun 3 bulan ) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT .

Semoga Ramadhan kali ini dapat kita lalui dengan sebaik mungkin apatah lagi dalam keadaan cuaca yang dijangkakan panas berpanjangan . Dikesempatan ini , saya memohon maaf seandainya ada tulisan serta komen - komen saya yang mengguris rasa . Mudah - mudahan kita dipanjangkan umur untuk menyudahkan puasa sebulan ... aaamin .


* NOTA :

Seluruh pasaindera kita perlu berpuasa juga .







0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP