Loading...
Thursday, November 14, 2013

Review Filem Diana

Dilema atau krisis yang perlu dihadapi pembikin naskhah biografi ialah apabila pengkritik akan menjadi lebih teliti, terperinci dan cerewet dalam segala hal.
Bukan saja dari sudut yang paling asas dan jelas seperti rangka kisah dan alunan penceritaan, malah sehingga sekecil-kecilnya aspek seperti bagaimana subjek yang diceritakan itu bercakap, berjalan, berpakaian atau stail rambutnya.
Filem Diana tidak terlepas dari perkara yang sama. Penulis lakon layar, Stephen Jeffreys dan pengarah Oliver Hirschbiegel terdedah kepada risiko yang besar kerana Puteri Diana adalah antara wanita yang paling terkenal di dunia.
Apabila kita menyebut perkataan ‘terkenal’, ia bermaksud semua orang kononnya ‘mengenali’ puteri itu secara peribadi dan mempunyai persepsi yang berbeza-beza mengenainya. Persepsi ini dicipta melalui apa yang mereka lihat, baca dan dengar melalui segala medium media.
Filem Diana tidak menceritakan keseluruhan hidupnya, sebaliknya hanya memberi fokus kepada kisah dua tahun sebelum kematiannya yang tragis pada 31 Ogos 1997.
Diinspirasikan dari buku Diana: Her Last Love tulisan Kate Snell (2001), naratifnya bertumpu kepada kisah selepas berpisah dengan Putera Charles serta hubungannya dengan Dr. Hasnat Khan dan Dodi Fayed.
Apa yang terjadi dengan filem ini ialah ia menerima kecaman, bukan saja dari pengkritik profesional, malah penonton biasa yang merasakan Diana tidak memberi keadilan kepada puteri kesayangan ramai itu. Filem ini seharusnya menjadi ‘lebih besar’, bukan saja dari segi skala, tetapi jiwa dan perasaannya.
Saya bersetuju dengan pandangan umum itu selepas menyaksikannya sendiri. Saya tidak mahu menuduh Diana dihasilkan dengan sambil lewa kerana saya pasti pihak produksi sudah melakukan yang terbaik, namun standard yang terhasil tidak lebih sekadar telefilem dari saluran televisyen Hallmark.
Watak Diana dibawakan calon Pelakon Wanita Terbaik Oscar sebanyak dua kali, Naomi Watts. Saya memuji jabatan tatarias dan solekan yang cuba menyalin hampir seratus-peratus gaya asli Puteri Diana. Bagi saya, ‘helah’ ini amat penting untuk mewujudkan realisme dan kepercayaan terhadap subjek yang diceritakan.
Namun, saya tidak boleh menyalahkan Watts apabila raut wajahnya yang tidak seiras dengan Diana (tanpa bantuan mekap dan pemakaian) membuatkan ada masa-masa tertentu saya tidak mempercayai dia adalah puteri diraja itu.
Sebagai contoh, babak Diana menyarung rambut palsu panjang berwarna hitam untuk melarikan diri dari paparazi. Ketika ini, Watts kelihatan lebih mirip Elizabeth Hurley berbanding Diana, tetapi saya enggan meletakkan itu sebagai masalah terbesar filem ini.
Saya berterima kasih sekurang-kurangnya pihak produksi memilih pelakon seperti Watts yang mempunyai kredibiliti dan trek rekod yang cemerlang. Namun, kerana karakter Diana itu sendiri yang larger than life, penonton dapat merasakan betapa Watts berikhtiar keras untuk menjadi puteri diraja tersebut.
Percubaan dan persembahan Watts yang tidak mengecewakan itu tidak dapat menyelamatkan keseluruhan filem ini. Karakternya ditulis dengan teruk. Bukan bermaksud dari segi moral atau etika, sebaliknya ketiadaan dinamik membuatkan penonton tidak mampu terikat atau berkongsi empati.
Diana dalam filem ini digambarkan dengan ringkas. Sedih kerana terbuang dari istana, dia terdesak menginginkan cinta dari kalangan lelaki biasa sehingga sanggup melakukan apa saja. Wataknya tidak benar-benar dikupas sehingga ke lapisan yang terakhir membuatkan penonton hanya melihat di permukaan.
Penulis skrip mahupun pengarah seakan tidak cuba mendalami sikap atau motivasi mengapa Diana bertindak sebegitu dalam satu-satu hal. Dalam erti kata lain, saya percaya karakter sebenar Puteri Diana lebih kompleks dari apa yang dipertontonkan. Ya, bukan kerja mudah tetapi di sinilah cabaran pembikinnya.
Latar watak Hasnat (lakonan Naveen Andrews) mempunyai faktor penceritaan yang kuat; tersepit di antara cinta, kerjaya, keluarga dan agama. Namun, lakon layar filem ini memberikan penonton persepsi bahawa dia ialah lelaki yang tidak berhenti mengeluh dan egoistik dalam gaya melodrama yang meresahkan.
Seperti Watts, lakonan Andrews berada pada tahap yang membanggakan, tetapi mereka hanya bagus apabila berasingan. Mereka seakan tiada keserasian apabila bersama. Selain penulisan yang membosankan dan pengarahan yang lemah, suntingan juga menjadikan filem ini mendatar serta pilihan muzik yang klise.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20131114/hi_03/Filem-yang-menyedihkan#ixzz2kdwRqW5V
© Utusan Melayu (M) Bhd 

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP