Loading...
Sunday, December 22, 2013

Erin Malik tak mahu jatuhkan maruah

MELEWATI hari-hari dengan penuh rasa syukur, tidak ada siapa yang dapat membayangkan gelodak di hati wanita ini. Cukup berhati-hati dalam karier seninya, Erin Malek tidak mahu mengulang kesilapan lalu. Sikap panas baran dan beremosi melalui setiap cerita panas kini ditolak jauh-jauh.
Dia tidak lagi mahu melihat kanvas perjalanan seninya dicemari dengan kontroversi yang boleh menjatuhkan maruah diri seperti yang berlaku sebelum ini.
Untungnya pelakon utama drama bersiri Misiku Kuza ini semakin matang. Setiap perbuatan ditimbang baik buruk agar tidak memberikan implikasi negatif kepada kerjayanya.
Bagi Erin, dia menyimpulkan tahun 2013 sebagai tahun yang cukup bersih buat dirinya. Tidak dicemari cerita-cerita panas, dia semakin bijak membawa haluan diri.
“Memang saya bersyukur sangat sebab tahun ini tak banyak cerita panas seperti tahun-tahun sebelum ini. Kontroversi pun tak ada dan saya senang sekali melaluinya.
“Orang selalu cakap baik atau buruk pun tetap publisiti. Tapi buat apa kita terheret dalam cerita-cerita buruk yang akhirnya menimbulkan persepsi negatif pada diri.
“Tak ada apa pun saya buat untuk membersihkan nama. Saya masih sama seperti dulu. Setiap kali nak buat sesuatu perkara, saya fikir masak-masak untuk elak jadi bahan kontroversi.
“Orang sentiasa mencari salah kita dan mahu jadi orang pertama yang menunjukkan perkara itu. Mereka tolak ke tepi kebenaran semata-mata kerana mahu jadi yang pertama.
“Sebelum orang cuba mencari salah saya, baik saya berhati-hati," tegas Erin terhadap pendiriannya.
Malah katanya, soal maruah, harga diri dan segala-galanya tentang peribadinya perlu diambil kira dan diletak di tempat tertinggi.
Baginya terpulang kepada seseorang artis itu untuk mencorakkan diri mereka. Baik atau buruk hanya mereka sahaja yang mampu mengawal situasi tersebut.
Enggan disamakan dengan mana-mana artis yang lain, Erin tidak mahu ambil pusing perihal orang lain. Baginya tanggungjawab sekarang adalah untuk menjaga nama baik sendiri dan juga keluarga.
Tanggungjawab
Pada usia semuda ini, tanggungjawab Erin cukup besar. Selain mencari rezeki untuk bekalan hari tuanya, dia juga menggunakan wang tersebut membantu keluarga.
Tidak menganggap perkara itu sebagai beban, sudah pasti dia menggunakan kelebihan tersebut ke jalan yang betul.
Sementelah ramai melihat pada usianya yang baru mencecah 19 tahun, Erin seharusnya menyambung pengajian tetapi dia tegas membuat keputusan untuk terus bergelar pelakon.
“Ini minat saya dan ini kebolehan saya. Saya tak hanya menjadikan bidang lakonan sebagai hobi atau sekadar suka-suka. Saya menjadikan lakonan sebagai kerjaya.
“Bila sudah jadi kerjaya, segala komitmen dan tumpuan diberi sepenuhnya. Saya pun tak mahu orang mengata macam-macam selepas menonton drama atau filem.
“Pokok pangkalnya terletak pada hati. Kalau masuk ke dalam bidang seni hanya untuk suka-suka saya yakin tak ada siapa pun akan bertahan lama," tegasnya lagi.
Selain kerjaya, Erin juga memberikan sepenuh tumpuan kepada keluarga memandangkan dia merupakan anak sulung daripada tiga beradik.
Fokusnya hanyalah untuk memberikan kesenangan kepada kedua-dua adiknya untuk terus menikmati hari-hari mendatang dengan penuh kesempurnaan.
“Tak ada guna cari duit banyak kalau pada akhirnya keluarga terabai. Saya selalu nasihatkan kedua-dua adik saya untuk bersyukur dengan apa yang ada.
“Paling tidak mereka perlu jaga diri dan jaga maruah keluarga. Apa sahaja yang telah berlaku jadikan pengajaran untuk masa hadapan.
“Nak jadi sempurna itu tak mungkin. Asalkan kami anak beranak tak menderita sudah cukup baik. Paling penting kena bersyukur atas nikmat yang kami dapat hari ini," luahnya jujur.
Jaga disiplin
Mencongak kembali perjalanan seni pelakon ini boleh dikatakan Erin cukup bertuah kerana diberi pendedahan awal melalui filem Tentang Bulan dan beberapa buah filem lain.
Baginya pengalaman menjadi pelakon kanak-kanak pada satu ketika dahulu masih berbekas dalam ingatan dan pada masa yang sama dia mahu mengubah persepsi orang yang masih menganggap dirinya berada dalam fasa itu.
“Alhamdulillah saya sudah berjaya mengubah sedikit persepsi peminat yang masih anggap saya begitu. Perubahan itu perlu untuk mengubah aliran lakonan agar tak nampak statik.
“Sebab itu saya agak cerewet memilih tawaran yang datang. Kalau masih nak beri watak kanak-kanak memang saya akan tolak.
“Sama juga dengan hal-hal lain seperti pemilihan pelakon. Kalau gandingan saya kurang berkenan atau saya kurang senang dengan keseluruhan drama tersebut saya rela tolak terus.
“Ini bukan soal berlagak atau apa tapi soal kerja. Buat apa saya ambil tawaran kalau pada akhirnya akan memberikan impak buruk pada diri sendiri dan orang lain," tegas Erin lagi.
Akui pelakon ini lagi, dia enggan bersikap tamak dengan mengambil dua atau tiga drama sekali gus pada satu-satu masa seperti yang berlaku pada segelintir artis.
Dia lebih rela menghabiskan sesebuah penggambaran daripada terkejar-kejar ke beberapa lokasi dan akhirnya akan menyusahkan banyak pihak.
“Buat kerja apa pun jangan tamak. Jangan terlalu kejar job tapi akhirnya menyusahkan orang dengan masalah disiplin kita sendiri.
“Saya yakin setiap kali penggambaran mesti ada seorang dua yang lewat. Nak buat macam mana kalau dah menunggu menjadi sebahagian daripada ‘kerja’ seorang pelakon.
“Hari ini kita buat pada orang tak mustahil pada masa hadapan kita sendiri yang akan kena. Pokok pangkalnya saya kena jaga disiplin," kata Erin.


0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP