Loading...
Saturday, July 26, 2014

KADAR TOL TAMBAK JOHOR MENINGKAT TIGA KALI GANDA BERMULA 01 OGOS.


BLOG TAUHU SUMBAT

KADAR TOL TAMBAK JOHOR MENINGKAT TIGA KALI GANDA BERMULA 01 OGOS.

JOHOR BAHRU: Kadar tol untuk Tambak Johor akan meningkat sebanyak lebih daripada tiga kali ganda amaun semasa mulai 1 Ogos, dan kenderaan Singapura terikat kini perlu membayar tol ketika mereka tidak perlu sebelum ini.
 
Dalam satu kenyataan, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Ketua Pengarahnya, Datuk Ismail Mohd Salleh mengumumkan peningkatan besar dalam kadar tol yang akan dikenakan ke atas semua kenderaan yang melalui Bangunan Sultan Iskandar Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), bermula 1 Ogos

 
Selain itu, kenderaan-terikat Singapura kini perlu membayar tol, yang sebelum ini hanya dikenakan ke atas kenderaan menuju ke Malaysia.

 
Beliau juga berkata semua caj yang akan dilaksanakan secara elektronik di kedua-dua pihak menggunakan Touch 'n' Go, dengan bayaran tunai tiada lagi mungkin.


<!-- more -->
A Touch berdedikasi 'n' Go lorong akan dikendalikan sekitar - yang - jam untuk menampung pengguna jalan raya yang tidak mempunyai kad.

 
Kadar tol untuk kereta akan dinaikkan dari RM2.90 kepada RM9.70 (inbound) dan RM6.80 yang dikenakan ke atas kenderaan keluar.

 
Inbound Kelas Dua kenderaan kini akan dikenakan RM4.50 (meningkat daripada RM14.70) dan RM10.20 bagi Singapura - Kenderaan terikat. (Lihat grafik untuk senarai lengkap)



Ismail menambah bahawa kadar disemak adalah sesuai diberikan kemudahan dan perkhidmatan yang dinikmati oleh pengguna yang berkunjung ke kompleks menggunakan Penyuraian Timur (EDL).
EDL adalah satu jalanraya dibina untuk membantu menyuraikan lalu lintas menuju ke kawasan bandar Johor Baru.

 
Terdapat beberapa pintu keluar dari EDL, dengan terkemuka lepas terus ke Kompleks CIQ.
Ismail menegaskan bahawa pemandu yang menggunakan lebuh raya 8.1km tinggi tidak akan bertol jika mereka tidak melalui kompleks CIQ itu.

 
Bagaimanapun, semua pengguna Tambak tidak mempunyai pilihan tetapi untuk membayar tol.
Tiada penjelasan yang diberikan untuk kenaikan secara tiba-tiba, dan pegawai LLM enggan mengulas ketika dihubungi.


SUMBER : BLOG TAUHU SUMBAT


0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP