Loading...
Wednesday, July 16, 2014

Mencari Malam Lailatul Qadar


Lembaran Ilmu

Mencari Malam Lailatul Qadar


ASSALAMUALAIKUM....

Ramadhan makin menghampiri penghujungnya . Malam ini adalah bermulanya malam 10 terakhir Ramadhan . Malam kita perlu mencari Lailatul Qadar dengan pelbagai ibadah termasuk bertaubat dan meminta keampunan dengan melakukan qiamullail . Malam Lailatul Qadar adalah malam rahsia , yang turun padanya Malaikat Jibrail dan beberapa Malaikat lalu membuka sayapnya dari timur ke barat ( masyriq ke maghrib ) lalu memberi salam kepada setiap muslim yang berjaga malam dengan beribadah demi mencari keredhaan Allah.
orang yang duduk beribadatorang yang bersembahyang dan berzikirorang yang berjabat tangan sesama muslim

dan MENGUCAP AAAMIIIN DOA ORANG - ORANG MUKMIN HINGGA TERBIT FAJAR SUBUH  dengan PERINTAH ALLAH . 

....berkata para Malaikat kepada Jibril , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad SAW pada bulan Ramadhan ini ! . 

Berkata Jibril : Bahawasanya Allah menilik kepada umat Muhammad yang berpuasa dan beribadat kepada Nya dan dimaafkan mereka , diampunkan dosa - dosa mereka , melainkan 4 orang yang tiada diampunkan dosanya iaitu 

orang yang kekal minum arakorang yang derhaka kepada ibubapanyaorang yang memutuskan silaturrahimorang yang tidak bercakap dengan  saudaranya lebih 3 hari

Orang yang berjaga malam bertujuan beribadah untuk mendapatkan MALAM LAILATUQADAR , hanya orang SALIHIN yang MUQARRABUN , 

YANG DIAMPUNKAN ALLAH SEGALA DOSA - DOSANYA  .DIBERIKAN PAHALA YANG BANYAKDILIMPAH KURNIAKAN RAHMAT KEATASNYAKEBERUNTUNGAN KEBAHAGIAAN DI AKHIRATMENDAPAT KEAMPUNAN DAN RAHMAT TERBESARMENDAPAT PIMPINAN ALLAH DALAM HAYATNYAMENDAPAT KEREDAAN ALLAH DALAM HIDUPNYA DUNIA DAN AKHIRAT .



AMALAN PADA MALAM LAILATULQADAR ( sekadar panduan )

Mulai jam 12.00 tengah malam

1. Sembahyang sunat wudzuk

2. Sembahyang sunat Hajat ( minta dipertemukan dengan malam lailatulqadar )

3. Membaca Al - Quran

4. Istighfar ( 1000 x )

5. Zikrullah 
                  
 Mencari Malam Lailatul Qadar

6. Bertasbih

 Mencari Malam Lailatul Qadar


7. Selawat ke atas Nabi ( 100 / 1000 x ) 

8. Sembahyang sunat Tahajjud

9 . Sembahyang sunat Tasbih


Orang yang bertemu dengan Lailatul Qadar badannya akan rasa sejuk / dingin kerana dihampiri oleh para malaikat ( sebentar sahaja ) . Hendaklah segera mambaca :

 Mencari Malam Lailatul Qadar

* NOTA RAMADHAN 19

Golongan Ynag Teramat Rugi

Diriwayatkan , Malaikat Jibrail a.s. memberitahu kepada kumpulan malaikat yang turun bersamanya pada malam Lailatul Qadar , Allah s.w.t. memandang orang - orang yang taat di kalangan umat Nabi s.a.w. dengan pandangan rahmat serta mengampuni mereka . Kecuali 3 jenis manusia - pemabuk arak , mereka yang tidak taat kepada kedua ibu dan bapa dan mereka yang memutuskan silaturrahim dengan saudara terdekat serta mendendaminya .

Justeru , ada lagikah kerugian yang lebih besar daripada ini ; ketika semuanya boleh diambil dengan mudah dan percuma , pun tidak dapat mengutip apa - apa . Bagaimana pula pada musim tawaran tidak dibuka ?
( Riwayat Ibnu Hibban dan Baihaqi daripada Ibnu Abbas r.a.huma )


Ditulis oleh :


Pemilik mutlak Lembaran Ilmu 


0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP